CORONA – HVAD GØR VI SÅ?

COVID-19 pandemien har ramt hele verden, og ingen kan spå om fremtiden. Som virksomhed er du nødt til hele tiden at justere din forretning og være omstillingsparat på et niveau, de færreste har prøvet tidligere.

Mange har mærket, at der er en større digital tilstedeværelse end tidligere. Vi er online på nye måder, og vi køber flere ting online. For din online forretning betyder det, at du i modsætning til mange andre skal være klar til at opskalere.

Byd dine nye kunder velkommen
Det ville ikke være helt skørt at forestille sig, at man under COVID-19 pandemien har fået nogle nye kunder i sin forretning. Kunder, som tidligere har anvendt produkter i dit sortiment, men som inden pandemien har købt dem i fysiske butikker.

De kunder skal du huske at kommunikere til. Gør en indsats for, at dine nye kunder konverterer mere end den ene gang. Og endnu vigtigere: Glem ikke dine eksisterende kunder, i jagten på nye kunder. Et godt sted at starte kunne være dit emailsetup efter en konvertering. Sørg for, at kunden bliver holdt i hånden hele vejen fra ordrebekræftelse til faktura og trackinglink. Kunderejsen er vigtig – ikke mindst for dine nye kunder, som ikke er velbevandrede i e-handel. 

 

Kundeoplevelsen
Er din forretning optimeret til dine nye potentielle kunder, så de både får en god kundeoplevelse på funktionaliteten og det visuelle? Selvom man kunne tænke, at man netop nu skal skrue ned for blusset, så er det ikke utænkeligt at en optimeret e-handelsløsning lige nu kan give pote. Måske skal der ikke en masse til, før din kundeoplevelse bliver løftet. Gå eksempelvis hele dit checkout-flow igennem – er det brugervenligt?

 

Omnichannel
Sørg for, at alle dine kanaler er i live. Dine socialer medier må ikke dø ud, og dine nyhedsbreve skal fortsat ramme dine kunder, hvor de er. Din butik er nemlig åben og tilgængelig, og det skal kunderne ikke være i tvivl om. Hvis du er en af dem, der faktisk har godt gang i biksen og har ressourcerne i orden, så er det måske tiden til at overveje, om I skal afprøve nye kanaler?

 

Hold informationsniveauet oppe
Vi står i en unik situation, og et opdateret informationsflow er vigtigt. Dine kunder skal altid kunne finde information om, hvordan I forholder jer til COVID-19, om det har betydning for leveringstid, leveringsmetode, sortiment eller andet. Sørg for, at dine kunder kan mærke, at du har styr på situationen. Om lidt går vi ind i efteråret, hvor man ikke kan afvise endnu en nedlukning af samfundet. Brug dine learnings fra foråret til din fordel, og hav styr på processerne.

 

Relevant, men ikke for tungt
Midt i al din kommunikation omkring situationen kan det være en god idé at gøre en indsats for at få din side til at virke positiv. Det kan både være i din tone of voice, det visuelle, eller noget helt tredje. COVID-19 information og opdateringer kan hurtigt blive tungt. Sørg for, at dine kunder forlader din shop med følelsen af, at det var et positivt sted at befinde sig – og så skal de naturligvis helst ikke forlade shoppen, før de har konverteret 😉

 

SKAL VI OGSÅ
HJÆLPE DIG?

Skal vi også hjælpe dig? Lad os ringe dig op