FORBERED DIN VIRKSOMED PÅ BLACK FRIDAY

Den store handelsdag nærmer sig

Lige om hjørnet venter den store amerikanske shoppingdag Black Friday, og sidste år slog den efterfølgende mandag sig også fast, den såkaldte Cyber Monday. Det er shoppingdage, som danskerne er blevet vilde med, og som i høj grad benyttes til at gøre en god handel eller til at tage forskud på julehandlen.

Black Friday er en stor handelsdag, men i 2018 faldt det samlede Dankort-forbrug og endte på 1,94 mia. kr., hvilket var et fald på 8% i forhold til forbruget i 2017. Dermed blev der ikke slået nogle omsætningsrekorder for Black Friday i 2018. Hovedparten af alle køb på Black Friday fandt sted i de fysiske butikker, men i 2018 var der en fremgang i køb på nettet. Nethandlen stod for 16,8% af Dankort-forbruget, hvilket var en stigning på 3,2% i forhold til året før. Det var dermed en positiv udvikling for e-handlen.

I år falder Black Friday den 29. november, og der er igen lagt op til en stor handelsdag. Der er med garanti kunder, der kigger forbi din webshop. Vi har derfor samlet en række gode råd til, hvordan du bedst muligt forbedrer din virksomhed på de travle dage. Det kræver god forberedelse og planlægning, hvis Black Friday skal blive en succes.

 

Forberedelse og planlægning

 

Planlægning er essentielt før Black Friday, og det kan derfor være altafgørende at være forberedt og have en plan klar for dagene både før og efter. Planen kan være med til at sikre, at hele virksomheden er bedst muligt forberedt på de travle dage. Den kan eksempelvis være med til at sikre, at der er styr på tilbud, rabatter, markedsføring, lagerbeholdning, bemanding, arbejdsprocesser og ikke mindst, at der er emballage nok til at sende de mange ordrer afsted i efterfølgende. Med stor fordel kan planen også indeholde en handleplan for, hvad der skal ske, hvis virksomhedens website skulle bryde sammen, og hvem der i det tilfælde skal kontaktes.

Hvis I evaluerede på sidste års Black Friday kan det være en god idé at inddrage evalueringen i jeres forberedelser. Dermed kommer I til at være mere forberedt, og I får optimeret mest hensigtsmæssigt.

 

Mobilepay som betalingsmetode

 

Sidste år slog betalinger via smartphones virkelig igennem. Mobliepay Online omsatte for 228 mio. kr. fordelt på over 300.000 transaktioner, hvilket var en omsætningsstigning på 93% i forhold til Black Friday i 2017. Det kan derfor være en god idé at få integreret denne betalingsløsning på jeres webshop, hvis I vil være med til at gøre betalingsprocessen både hurtigere og nemmere for jeres kunder.

 

Medarbejderne er drivkraften

 

Det er medarbejderne, der er drivkraften bag enhver virksomhed. Det kan derfor være en god idé at informere dine medarbejdere om, hvad der kommer til at ske i dagene optil, på selve dagen og dagene efter. Det kræver god formidling til alle medarbejdere, hvis Black Friday skal blive en succes, og ikke en belastning for virksomheden.

I forbindelse med de travle handelsdage kan det være nødvendigt at indkalde ekstra bemanding både i kundeservice og på lageret, så der er nok medarbejdere på arbejde, når det går rigtig stærkt. Det kan være med til at opretholde den gode kundeservice, og at kunderne dermed vælger jer igen.

 

Kampagner og content

 

En vigtig del af planlægningen er virksomhedens kommunikation. Det er jeres kommunikation, der er med til at afgøre om kunderne vælger dig frem for konkurrenten. I skal derfor sørge for at være skarpe, præcise og ikke mindst konsistente i jeres udmeldinger. Med stor fordel kan I udnytte jeres digitale tilstedeværelse på Facebook, Instagram eller udsende nyhedsbreve. Det er en god idé, at udarbejde kampagner og content-planer for ugerne, dagene og timerne op til og på selve Black Friday, således at jeres kunder ikke er i tvivl om, hvilke tilbud og rabatter de kan opnå hos jer. Sørg samtidig for, at alle kanaler er opdateret og konsistente med deres indhold.

I kan også skabe ekstra opmærksomhed ved at oprette en liste over de mest loyale kunder, og give dem mulighed for at benytte sig af tilbuddene før alle andre eller tilbyde dem en særlig rabatkode, som kun de kan anvende. Det kan også være værd at overveje andre fordele. Er det måske fordelagtigt at tilbyde kunderne gratis levering? Det kan være ved minimumspris eller ved hele købet. Alle fordele betyder noget i sidste ende, og det være med til at kunden vælger jer frem for konkurrenten.

 

Black Friday kategori på webshoppen

 

For at skabe ekstra opmærksomhed på webshoppen kan I oprette en Black Friday kategori, hvor alle jeres gode tilbud er samlet for at skabe trafik, salg og måske endda mersalg. Kategorien kan indeholde ekstra gode tilbud på ældre eller udgåede varer, og på den måde kan din virksomhed få solgt ud af disse varer og dermed gøre plads til nye.

 

Evaluering

 

Efter de travle handelsdage kan det være en god idé at evaluere, og dermed finde frem til, hvad der kan forbedres til næste år. I evalueringen kan I med fordel inddrage jeres medarbejdere og lade dem blive hørt om deres syn på, hvordan dagene er forløbet. Det kan skabe både motivation og arbejdsglæde blandt medarbejderne at få indflydelse på, hvordan dagene kan optimeres fremover. Det kan også være en god måde for ledelsen at få samlet op på dagene, og dermed blive bekendt med, hvad der med fordel kan optimeres eller gøres anderledes til næste år.

Evalueringen kan også indeholde punkter som: gik salget som forventet, eller var der tidspunkter, hvor det haltede lidt? Hvornår på dagen blev der solgt mest, og hvad blev der egentlig solgt mest af? I kan også evaluere på jeres digitale tilstedeværelse i forhold til kampagner, content og nyhedsbreve. Det kan også være en fordel at analysere sig frem til, hvordan kunden er kommet frem til jeres website, eller om jeres kampagner har haft den ønskede effekt på salget? En evaluering er dermed med til at stille din virksomhed bedre på sigt og øge jeres konkurrenceevne år efter år.

 

Det kan vi tilbyde jer

 

Hos Improving forbereder vi os også på de store handelsdage. Vi hjælper vores kunder med at klargøre deres webshops, så de fremstår helt skarpe. Der vil med garanti komme tryk på, og vi kan være behjælpelige med at sikre en optimal brugervenlighed. Hvis I ønsker det, så kan vi også hjælpe med at validere dit website og sikre ekstra bemanding til den store dag.

 

SKAL VI OGSÅ
HJÆLPE DIG?

Skal vi også hjælpe dig? Lad os ringe dig op