FORBERED DIN VIRKSOMED PÅ “FERIE”

Sommeren er snart over os

Sommeren nærmer sig med hastige skridt, og snart er det tid til at holde sommerferie. Men før du pakker kufferten og bevæger dig ud i sommerlandet, er der nogle ting du bør overveje for at forberede din virksomhed bedst muligt på “ferie”.

Henover sommeren oplever flere webshops ofte både faldende trafik og salg, da mange er taget på ferie eller er ude og nyde det gode vejr. Det kan derfor være sværere at ramme potentielle kunder, hvorfor sommerperioden også kan være en sværere periode i forhold til at skabe vækst. Ved at forberede din virksomhed kan du måske sikre, at den stille periode ikke bliver helt så stille alligevel.

 

Planlægning, planlægning, planlægning

 

Planlægning er essentielt før en ferie, og det kan være altafgørende at være forberedt og have en plan klar. Planen bør være med til at sikre, at de tilbageværende medarbejdere har de nødvendige ressourcer til at sikre driften. Det kan eksempelvis være ved at sikre, at der er varer nok på lager eller, at der er emballage nok til at sende ordrer afsted i henover sommeren.

Det kan også være en god idé at udpege en eller to personer, der kan være ansvarlige for at besvare kundeopkald og e-mails, mens der er lav bemanding. Planen kan også med fordel indeholde en handleplan for, hvad der skal ske, hvis virksomhedens webshop skulle gå ned, og hvem der i det tilfælde skal kontaktes. Det hele handler egentlig om at forberede virksomheden på at være forberedt.

 

Information til kunder og besøgende

 

Holder I ferielukket, kører med lavere bemanding eller har længere leveringstid på en ordre end normalt, så kan det være en god idé at informere om det. Det kan være med til at skabe forståelse hos både kunder og besøgende. Den information kan med fordel stå på webshoppens landingsside, det kan sendes ud på e-mail til hele maillisten, eller det kan løbende postes på de sociale medier.

 

Integrer en chatbot

 

Chatbots kan være brugbare hele året rundt, men henover sommeren kan en chatbot være særlig værdifuld for en webshop. Med en solid chatbot strategi, så kan en chatbot nemt besvare op til 80% af de almindelige kundeservice spørgsmål. En chatbot kan derfor være en god løsning, hvis der er lav bemanding til at supportere de besøgendes spørgsmål.

 

Sæsonbestemt kategori på webshoppen

 

Webshoppen kan også med fordel gøres sommerklar. Der kan eksempelvis oprettes en sommer-kategori, hvor alle de sommer-relaterede produkter er samlet for at skabe trafik, salg eller måske mersalg. Det kan eksempelvis være en kategori med sommertøj, badetøj, solbriller eller andre sommer-accessories.

En anden måde at tiltrække besøgende, og dermed skabe trafik og salg, er ved at afholde udsalg og sælge ud af ældre eller udgåede varer. På den måde kan din virksomhed også gøre plads til den næste sæsons nye varer.

 

Skab sæsonbestemt content

 

Der kan også med fordel udarbejdes sæsonbestemt content til virksomhedens sociale medier for at skabe trafik og salg på webshoppen henover sommeren. Der er efterhånden flere programmer på markedet, som med fordel kan anvendes til at planlægge og skabe overblik over en virksomheds content-plan. I de programmer er det muligt at administrere det kommende content på tværs af de sociale medier, og dermed sikre, at der henover sommeren fortsat er aktivitet på jeres platforme.

Er I en børnetøjsforretning, så kan I eksempelvis udarbejde content med inspiration til, hvad børn skal huske at have med i kufferten. Det kan også være content med inspiration til pakker med produkter til strandturen eller den lange køretur til feriedestinationen.

 

Arbejdsopgaver

 

Sommeren er også en oplagt mulighed til at genopfriske virksomhedens website, foretage design-opdateringer, produkt-opdateringer, indhold eller andet, der med fordel kan skabe en bedre oplevelse for websitets besøgende. Det kan med fordel gøres i en stille periode, så websitet står skarpt og klar til efteråret og den kommende højsæson for nethandel.

Den mindre travle periode kan også give tid til refleksion over det første halvår af 2019, og om I indtil nu har nået virksomhedens mål, eller hvilke tiltag der skal planlægges for, at I når dem alligevel i løbet af 2019.

SKAL VI OGSÅ
HJÆLPE DIG?

Skal vi også hjælpe dig? Lad os ringe dig op