Google Shopping til Magento 1 & 2
Google Shopping har igennem længere tid været et must i enhver webshops marketingmix. Siden Google Shopping omkring 2013 kom til Danmark under navnet PLA (Product Listing Ads) har det vokset sig modent. Det behøver vi ikke at diskutere. Om man kan lide at være afhængig af Google eller ej er underordnet i denne sammenhæng.
Igennem tiden har vi været med til at lave et hav af feeds. I starten var kravene ikke så store og derfor kunne man slippe afsted, med en masse krumspring. Men efterhånden stiller Google større og større krav til dine data og disciplin.
Grundlæggende er opsætning af Google Shopping en god anledning til at få ryddet op i stamdata og procedurer. De standarder Google bruger og de krav der stilles, er nemlig ofte de samme som eksempel et nyt ERP, eller om du skal integrere med andre samarbejdspartnere. Alt sammen kræver god og sund struktur.
Google Shopping på Magento
En af de grundlæggende argumenter for at vælge Magento som platform er fleksibilitet. Magento kan konfigureres i en uendelighed og kan derfor tilpasses enhver virksomhed. Netop derfor er der lavet et hav af løsninger, hvor regler og best-practice er omgået. Man kan derfor sjældent bruge et modul ud af boksen, uden at skulle definere hvilke Magento egenskaber der er tale om, og hvordan de skal navngives i feedet.
Vi bruger normalt moduler fra Amnasty eller Xtento, som har vist sig at være ekstremt stabile og tilpas fleksible til at lave super gode feeds til både Google Shopping, Facebook og/eller andre.
8 ting du selv bør tjekke inden du starter
Der er nogle krav fra Google Shopping som er mere eller mindre strikse, alt efter dit produktsortiment. Derfor kan det være en god idé at tjekke følgende, inden du beder dit bureau eller udvikler, om at sætte et feed op. Jo bedre du er forberedt, jo hurtigere og bedre kan et feed implementeres. Disse 8 punkter indeholder elementer vi ofte ser i en Magento-shop og de kan hver især, gøre processen langt tungere og dermed blive en større omkostning.
HTTPS
Har du fået sat det op? Ellers er dette din anledning. Du kan ikke komme i gang med Google Shopping før dette er på plads.
MPN
Det er producentens varenummer. I visse tilfælde kan det også være en grossists varenummer, hvis en vare eksempelvis er kendt i Danmark under dette.
EAN
Den originale stregkode på varen. Altså ikke nødvendigvis din egen, som du laver på lageret.
Brand
Har du dette som en seperat egenskab? Det vil gøre dit feed lettere at sætte op.
Farver
Er denne del sat op som en seperat egenskab? Det sker nemlig at disse blot ligger i beskrivelsen eller overskriften.
Størrelser
Et produkt der findes i flere størrelser skal kunne identificeres på en egenskab.
Fragtpriser
Er disse faste og blot fragtfri over et bestemt beløb, er det ikke noget problem. Har du forskellige fragtrater, som eksempelvis i forbindelse med farligt gods eller volumenpakker, skal disse kunne markeres så man kan oplyse om fragtprisen
Kategorier
Sælger du forskellige typer af produkter bør du tjekke hvilke af dine kategorier, der passer med en Google produkt kategori. Du finder en liste her
Struktur i data
I en digital forretning er struktur og datadisciplin vigtigt. Et stort tekstfelt med alle data omkring en vare, er ikke optimalt når der skal udveksles data. Her er Magento heldigvis et fantastisk værktøj da du kan bygge egenskaberne og strukturen selv.
GODE MODULER TIL MAGENTO
Der findes et hav af moduler til at lave feeds og eksportere data, som i bund og grund kan det samme. Nogle kræver lidt kodekendskab, hvilket naturligt giver friheder. Andre er bygget med en konfigurator. Det kræver ofte en mere stringent og ensrettet datastruktur, men er mere forståelig, hvis man ikke har kodeegenskaber.
Google simple shopping
Som navnet siger er dette den helt simple udgave. Groft sagt kræver den at du kører et meget simpelt setup med få variationer i dine varer. Alternativt skal en udvikler ind og definere
Amasty shopping feed
Fordelen ved Amasty Shopping feed er, at man kan generere et feed, helt uden kodekendskab. Alle egenskaber kan tilføjes og mappes manuelt til xml-feedet. Udover det har man mulighed for, at bruge en kodeeditor. Dette betyder at såfremt man har specielle udfordringer i forhold til, at emner vises anderledes, end Magento tillader, kan en udvikler hjælpe med at tilpasning.
Xtento product feed
Hvis du lader en udvikler håndtere dit feed, får du det optimale modul. Mulighederne er uendelige. Dog er der ikke meget drag’n’drop, hvilket selvsagt kræver at man kan forstå koden. Xtento har en god filterfunktion så du kan lave individuelle feeds, på forskellige produktgrupper.
Som de specialister vi er, tilbyder vi altid en uforpligtende snak omkring optimeringsmulighederne i din e-handels virksomhed. Kontakt os gerne på mail info@improving.dk eller via vores kontaktformular.
SKAL VI OGSÅ
HJÆLPE DIG?
Skal vi også hjælpe dig? Lad os ringe dig op