Magento 1 ophører 2020
Magento
Magento er en af verdens mest populære e-commerce platforme, og på verdensplan har mere end 250.000 virksomheder deres website placeret på platformen. Faktisk forventes det, at antallet af websites på platformen vil stige markant fremover.
Historien om Magento startede tilbage i 2007, hvor Roy Robin og Yoav Kutner arbejdede for Varien. Robin og Kutner havde fået til opgave at udvikle og forbedre virksomhedens osCommerce platform, men under udviklingen opdagede de en række begrænsninger på platformen. De besluttede derfor at udvikle en ny platform, helt fra bunden. Platformen skulle have en bedre skalerbarhed, den skulle være stabil og tilføres flere e-handelsfunktioner. Det blev begyndelsen for Magento, som vi kender det i dag.
I 2007 blev Magento i første omgang lanceret som en beta-version. Der gik dog ikke længe, og allerede i starten af 2008 blev den første version lanceret under navnet Magento Community Edition. I 2010 skiftede virksomheden navn fra Varien til Magento.
I 2011 investerede eBay i Magento. Først opkøbte eBay 49% af virksomheden, og senere samme år erhvervede eBay resten af Magento. Senere solgte eBay til Permira, og i 2018 blev Magento opkøbt af Adobe.
Support og sikkerhedsopdatering ophører i 2020
I juni 2020 ophører support og sikkerhedsopdateringer til Magento 1, og derefter vil Magento ikke længere supportere platformen. Når Magento stopper med at supportere og sikkerhedsopdatere vil det potentielt øge sikkerhedsrisikoen for websites på platformen. Disse websites vil derfor være mere sårbare overfor potentielle angreb.
Magento 1 vil fremover fungere, selvom Magento stopper med at supportere og sikkerhedsopdatere på platformen. Hos Improving spår vi, at det bliver communitiet omkring Magento der kommer til at udvikle og vedlige platformen efter 2020.
Fra Magento 1 til Magento 2
Hos Improving vil det også fortsat være muligt at beholde sit website på Magento 1 platformen, men der vil være både sikkerheds- og forretningsmæssige fordele i at migrere til Magento 2. Magento vil fremover supportere og sikkerhedsopdatere på Magento 2, så ønsker man som virksomhed en bedre supportfunktion bør man overveje en migrering.
Magento fremhæver følgende optimering
En migrering til Magento 2 giver mulighed for nye optimeringer, og Magento fremhæver en række nye features.
Brugervenligt kontrolpanel
- Kontrolpanelet er blevet mere brugervenligt, og det er blevet lettere for den e-commerce ansvarlige at navigere rundt. Desuden kan kontrolpanelet tilpasses den enkelte bruger, således det er nemmere at administrere produkter, ordrer og kundedata.
Forbedret bruger-interface
- Et forbedret bruger-interface gør det muligt at reducere tiden, der anvendes på at administrere websitet. Der er mulighed for at foretage drag-and-drop redigering, og dermed kan udseendet på websitet hurtigere ændres og forbedres. Det er også blevet muligt at styre sit website fra en mobil/tablet.
Forbedret produkt sektion
- Det er blevet hurtigere og nemmere at oprette nye produkter i webshoppen. Når man opretter et konfigurabelt produkt, er der mulighed for at tilføje attributter direkte i en sub-guide uden at forlade siden.
Et hurtigere checkout-flow
- Der er optimeret på brugervenligheden ved checkout-processen, og processen er reduceret fra seks til to trin. Det giver mulighed for at gennemføre en betaling hurtigere end tidligere. Set fra et forretningsmæssigt perspektiv kan det også medføre en højere konverteringsrate.
Bedre skalerbarhed
- Magento 2 er blevet mere skalerbar. Der er mulighed for full page caching, som er med til at forbedre websitets loadtider, hvilket sikrer hurtigere performance.
Forbedret framework
- Magento har forbedret den nye platform efter forslag og anbefalinger fra brugerne. Magento 2 frameworket er baseret på pålidelige teknologier, og kompatibel med eksempelvis PHP7 og HHVM.
Overvejelser i forbindelse med en migrering
Der er flere overvejelser at gøre, hvis man som virksomhed ønsker at migrere til Magento 2. Det er ikke muligt direkte at migrere fra Magento 1 til Magento 2, eftersom der er kodemæssige forskelle i opbygningen af platformen. En migrering kræver derfor, at websitet genopbygges på ny.
I forbindelse med en genopbygning af et website bør man som virksomhed foretage en evaluering af sit nuværende website. En evaluering i forhold til, hvad der hidtil har fungeret, og hvad der kan forbedres for at sikre en bedre brugeroplevelse på websitet. Det giver mulighed for at optimere på websitets funktionalitet og design, så websitet fremstår mere attraktiv og intuitiv for de besøgende.
En anden væsentlig overvejelse er planlægningen af en forestående migrering, og den bør være tilpasset til virksomhedens forretningsgang.
“Set i et forretningsmæssigt perspektiv, bør en virksomhed strategisk overveje planlægningen af processen, hvis de ønsker at migrere til Magento 2. En migrering tager tid, eftersom platformen skal bygges op på ny, og derfor bør det timingmæssigt stemme overens med virksomhedens forretningsgang. Hos Improving er vi altid klar til at hjælpe, hvis din virksomhed ønsker råd og faglig sparring til migreringsprocessen.” Nikolaj Riisbjerg, CEO, Improving
Hos Improving
Vi arbejder udelukkende på Magento platformen, eftersom den giver de mest optimale muligheder for gode integrationer og sikrer frihed til at videreudvikle. Hele øko-systemet omkring Magentos open-source kode løfter hele tiden niveauet. En god e-handelsløsning kræver en solid, dynamisk og skalérbar platform, og hos Improving ser vi Magento som det stærkeste valg.
SKAL VI OGSÅ
HJÆLPE DIG?